تصادف غیرعمد منجر به زندانی شدن افراد نشود.

دسته: خبری
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه نمایندگی استان همدان ؛

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه استان همدان روز سه شنبه در جمع هیات امنای ستاد دیه استان همدان بیان کرد: وقتی غیرعمدی بودن واقعه ای برای قاضی مشخص شود نباید شاهد زندانی شدن فردی باشیم.
وی اضافه کرد: طبق گفته شرع و دین مبین اسلام فردی که خلافی را از روی عمد انجام نمی دهد، مجرم نیست.
وی ادامه داد: در چنین مواقعی دیه ناشی از سوانح باید از سوی فرد تامین شود یا در صورت ناتوانی مددجو در تامین بدهی، از طریق بیت المال تامین و پرداخت شود.
مدیر حوزه های علمیه همدان از هیات امنای ستاد دیه استان خواست نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان قضایی استان برگزار و نشست راهکارهای قانونی پیشگیری از زندانی شدن افراد را بررسی کنند.
آیت الله موسوی اصفهانی افزود: چنانچه با ارائه طرح یا لایحه ای در مجلس یا دولت این مشکل رفع شود به طور حتم گره از کار هزاران زندانی در کشور گشوده می شود.
مدیرحوزه های علمیه استان همدان گفت: زندانی شدن سرپرست خانواده احتمال منحرف شدن اعضای خانواده را بیبشتر می کند.
آیت الله موسوی اصفهانی خدمت در ستاد دیه را توفیق بزرگ دانست و بیان کرد: چنانچه افراد عمرشان را در مسیر خدمت به خلق و کسب رضای خدا صرف کنند، به طور حتم پاداش بزرگی نصیب شان می شود.
وی ادامه داد: افرادی که سر و سامان بخشیدن به زندگی دیگران و رفع مشکلات مردم را در اولویت قرار می دهند برای انجام این کار نیک و پسندیده در برابر مشکلات و موانع هیچگاه احساس خستگی نمی کنند.
مدیر حوزه های علمیه استان همدان از اعضای ستاد دیه خواست تا اهمیت کار ستاد دیه را در قالب برشور چاپ کرده و آن ها را در اختیار ائمه جمعه قرار دهند تا از تریبون نماز این کار نیک به مردم اطلاع رسانی شود.
آیت الله موسوی اصفهانی اضافه کرد: ماه رمضان فرصت مغتنمی برای ترویج این کار نیک است و روحانیان می توانند دست کم یک شب از ماه مبارک رمضان به بیان اهمیت کمک به آزادی زندانیان بپردازند.
مدیرکل زندان های استان همدان نیز در این دیدار اظهار کرد: جلوگیری از زندانی شدن افراد به علت ناتوانی در تامین دیه ناشی از سوانح رانندگی، نیازمند مصوبه قانونی است.
حسن محمد یاری افزود: بسیاری از افرادی که به علت سوانح رانندگی در زندان به سر می برند فاقد گواهینامه بوده یا خودروی آنها بیمه نبوده است.
وی اضافه کرد: پرداخت هزینه زندانیان از طریق بیت المال بسیار به صرفه تر از زندانی کردن افراد است چون هزینه یک فرد زندانی بسیار بالا است.
مدیرکل زندان های همدان ادامه داد: برخی از هزینه هایی که زندانی به جامعه تحمیل می کند جنبه مالی ندارد و آن آسیب های روحی و روانی است که به علت زندانی شدن مددجو به اعضای خانواده تحمیل می شود.
مدیرنمایندگی ستاد دیه همدان نیز در این دیدار گفت: ثمره تلاش ستاد دیه این استان در سال گذشته فراهم کردن زمینه آزادی ۲۷۶ زندانی جرائم غیرعمد است.
یدالله روحانی منش با بیان اینکه میزان بدهی این تعداد زندانی ۲۴۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال است، افزود: این تعداد بدهی متعلق به ۱۹۶ تن از زندانیان مالی، ۴۲ زندانی مهریه، ۳۰ زندانی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کار و هفت زندانی نفقه بوده است.
مدیرنمایندگی ستاد دیه استان همدان اظهار کرد: ۹ تن از زندانیان آزاد شده در سال گذشته زن و ۲۶۷ تن از آنها مرد بودند.
روحانی منش بیان کرد: ۹۰ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال از بدهی زندانیان جرائم غیر عمد توسط شاکیان پرونده بخشیده شد.
وی با بیان اینکه ۲۲ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال از این میزان بدهی توسط شرکت های بیمه گر تامین و به شاکیان پرونده پرداخت شد، ادامه داد: ۱۹ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال از مطالبات شاکیان پرونده از محل صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شده است.
روحانی منش اظهار کرد: میزان نقدینگی و آورده محکومان هشت میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال است.
روحانی منش اضافه کرد: همچنین ۳۱ میلیارد و ۹۴۲ میلیون ریال تسهیلات توسط چهار بانک ملت، رفاه، تجارت و صادرات به زندانیان پرداخت شده است.
وی افزود: ۴۵ میلیارد و ۳۳۲ میلیون ریال از این بدهی زندانیان اعسار به تقسیط شد و میزان کمک مالی پرداختی برای پرونده های مالی ودیه ۲۴ میلیارد و ۷۱ میلیون ریال بوده است.
۲۹۷ مددجو در حال حاضر به علت ناتوانی در پرداخت بدهی در زندان به سر می برند.


نوشته شده توسط:admin - 52 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها: